defrankies.reismee.nl

Met de camper naar Yosemite

Iets over 7 worden we opgehaald bij het hotel door het camperverhuurbedrijf. Ondanks het tijdsverschil van 3 uur hebben we goed geslapen en zijn heel benieuwd naar onze woning op wielen voor de komende 2 weken. Na 3 kwartier rijden is het dan zover; de sleutel van de RoadBear 29-32 wordt aan ons overhandigd. Na een uitgebreide toelichting op de slide out, afvoer, watertank, electra, keukenuitrusting en allerlei andere wetenswaardigheden start Gaston de camper en "off we go!".

Inmiddels is het 10 uur en voert de route ons direct over een drukke snelweg vol met gaten en hobbels, een ware vuurdoop, maar het gaat goed. Over vuur geproken; Ruben heeft van een vriend een appje gehad over een bosbrand in Yosemite en laat dat nou net onze eerste bestemming zijn. Yosemite is heel groot, dus we maken ons er niet druk om, we hebben ook geen WiFi en kunnen het niet uitzoeken. Ongeveer een half uur voor onze bestemming, Mariposa, stoppen we bij de Walmart voor de eerste boodschappen. We kijken onze ogen uit, wat veel producten! Met een volle boodschappenkar komen we bij de kassa. Een aardige caissière helpt ons, hoewel we bij de snelkassa (max 10 items) staan. Ondertussen raken we aan de praat, ze zegt dat we niet naar Mariposa kunnen vanwege bosbranden. Andere klanten mengen zich ook in het gesprek en het blijkt al snel dat uitgerekend in de bossen bij Mariposa een enorme bosbrand is. 2 dorpen zijn ontruimd en 3 duizend brandweermannen zijn drukdoende het vuur te bestrijden. Terug in de camper op de parkeerplaats van de Walmart bellen we naar de camping Koa Mariposa. Zij vertellen ons dat ze open zijn, maar we moeten wel moeten omrijden en ze geeft enkele alternatieve routes. Met de wegenkaart op de schoot gaan we verder. Nu is omrijden in Amerika iets anders dan omrijden in Nederland, deze route is ruim 2 uur langer. We rijden via landelijke weggetjes waaraan grote ranches liggen, mooi om te zien, maar wel van het type boerenlandweg. Paola vindt het best eng, maar het gaat prima. Met onze grote RV (recreation vehicule, zoals ze de camper in Amerika noemen) komen we uiteindelijk aan in een groter plaatsje Oakhurst, vanwaar we de weg kunnen nemen naar de camping. Maar....daar staat een lichtbord langs de weg waarop staat dat ook deze weg naar Mariposa is afgesloten. Alternatief is een bergweg naar Yosemite en van daaruit terug naar Mariposa...dat gaat nog uren duren en daar hebben we geen zin in, wat nu? Paola gaat bij een klein kantoortje waarnaast we de camper geparkeerd hebben, vragen wat de stand van zaken is. Twee aardige dames gaan het direct uitzoeken op internet, ze bellen nogmaals met de camping en niet veel later blijkt dat de afrit tot de camping nog net bereikbaar is, we gaan het zien! Inderdaad staan brandweermannen en politie bij de afrit, rechtdoor kan niet, maar richting camping mag wel.

De lucht is vol met rookwolken en aangekomen op de camping, het is inmiddels rond 5 uur, blijkt het bijna uitgestorven. We hebben al snel besloten dat we hier maar 1 nacht in plaats van de 2 geboekte nachten blijven. De as dwarrelt uit de lucht omlaag, dit kan niet gezond zijn, je voelt het aan je keel. De hele camping oogt een beetje spooky. Met grote tegenzin annuleert de campingdame onze 2e nacht. Zij gaat te boek als onze eerste onaardige Amerikaan, bij deze!

De volgende ochtend vertrekken we om 7 uur richting Yosemite, zodat we op tijd zijn voor een parkeerplek voor onze RV en we moeten ook nog een overnachtingsplek zoeken. Na een telefoontje met de reserveringslijn van Yosemite blijkt dat er geen plek in het park is, we besluiten de volgende camping op onze route te bellen en ja hoor, daar kunnen we een nachtje eerder terecht! Opgelucht gaan we Yosemite bezoeken. Door Yosemite Village rijden shuttlebussen af en aan, een prima systeem waarmee je eenvoudig door het park naar allerlei bezienswaardigheden kan gaan. Als eerste bezoeken we de Twin Falls, na een korte trial zien we twee mooie watervallen.

Na de trial stappen we weer op de bus en lopen we nog een paar mooie trials, zoals de Vernal Fall, waar we na een behoorlijke klim bij een waterval aankomen, de terugweg gaat veel soepeler, maar "we did it!" De rookwolken vanuit de bossen uit Mariposa hangen ook boven de Village, waardoor de grootste rots, de half dome niet zichtbaar is. Ook andere rotsen zijn nauwelijks te zien. We besluiten verder te rijden naar Tuolomne grove, hier staan een aantal grote sequoia's. Helaas blijkt bij aankomst alle parkeerplekken bezet, behalve op een busplaats. Nou lijkt onze camper ook best op een bus, dus deze kan hier volgens ons best staan. Na een flinke klim zien we een aantal reusachtige bomen; sequoia's. Ongelofelijk hoe hoog en oud de bomen zijn, tot 3000 jaar. Na ruim een uur zijn we terug bij de camper, oeps er zit een papier onder de ruitenwisser. Gelukkig blijkt het mee te vallen...

We vervolgen de Tioga Road naar Mammoth Lakes, onderweg zien we veel bergen, afgronden, meren en schitterende uitzichten. Hoewel sommige zeggen dat de Tioga Road best spannend rijden is, vinden wij dit in vergelijking met gisteren best oké. Rond half 7 komen we bij de camping aan, gelukkig hebben we vanochtend nog een plekje kunnen bemachtigen, nu blijkt het helemaal vol te zijn.

De 2de dag in Mammoth Lake doen we rustig aan, we bezoeken een mooi meer, June Lake, doen wat boodschappen en kopen bij een Hollandse bakker lekker brood. In de avond maken we een kapuurtje in de firepit en roosteren marshmallows. Morgen verruilen we de natuur voor Sin City; Las Vegas.

TINY

Is het niet erg warm?