defrankies.reismee.nl

Een lange reis #jetlag

Maandagochtend om 10 uur begint onze reis waar we al maanden naaruit kijken: de reis naar Amerika! Op Schiphol nog even wat gedoe met de Esta van Ruben, maar uiteindelijk mag ook hij mee. De vluchten verlopen prima, Philemon heeft geen problemen met slapen in het toestel en de rest van ons kijkt filmpjes en doet zich tegoed aan de versnaperingen die rondgebracht worden. Schiphol kan nog wat leren van de efficiency op de airport van San Fransisco, voor we het weten zijn we door de controles heen. En dan zitten we ineens al op de laatste vlucht, naar Maui. Tijdens deze vlucht van ruim 5 uur krijgen we een drankje met een.... stroopwafel, compleet in delfsblauwe verpakking! Zo ver van huis hadden we iets anders verwacht, maar het smaakt wel lekker.

Na 3 vluchten, ruim 16 uur in de lucht, 2 oceanen en 12.000 km verder zijn we op de eerste plaats van bestemming; Maui, Hawaii. Omdat we op San Fransisco de Nederlandse inchecktijd hadden aangehouden, zijn we veel te vroeg, dat merken we ook als we aankomen; onze bagage rolt als laatste van de bagageband af.Direct daarna worden we door Elvis "I'm your guide for the next two minutes, no worry, no hurry, do it the island way" naar de autoverhuur gebracht. Een oud dametje in Hawaii-shirt en met een grote zonnehoed bracht vervolgens de auto waar Gaston al weken naaruit kijkt; de Chevrolet Tahoe, en in het echt is ie nog groter...

Onderweg nog even een paar boodschapjes gedaan voor de eerste dagen, we verbaasden over de prijzen; een reep chocolade niet onder de 5 dollar, maar een gekoelde XL-blik Arizona (greentea) voor nog geen dollar. Waar de kids zich ook over verbazen zijn de auto's en trucks; Groot of nog groter, op hoge wielen en veel merken en types die je bij ons niet ziet rijden. Vervolgens zijn we snel (hoewel in Amerika niet echt snel gereden wordt) naar onze eerste appartement in Lahaina gereden. Een mooi appartement in tropische stijl met uitzicht op de schitterende tuin, zwembad en de zee! Op nog geen minuut loopafstand staan we op het strand van Napili Beach, een kleine baai waarin we direct een aantal schildpadden spotten.

De eerste avond zijn we uit eten gegaan bij het restaurant aan de andere kant van de baai, Seaside Restaurant. De jetlag had Philemon en Ruben aardig in haar greep. Philemon hebben we meerdere keren moeten opvangen, omdat hij tijdens het eten in slaap viel en daarmee bijna van zijn stoel viel. Ruben was misselijk door slaapgebrek, ook hij had moeite zijn ogen onder het eten open te houden. Het eten was overigens heerlijk en het uitzicht nog beter! Toch maar snel gegeten en op tijd naar bed. In Nederland is het inmiddels ochtend, het tijdsverschil is precies 12 uur, op zich begrijpelijk, de jetlag. Hopelijk zijn we woensdag een beetje gewend.