defrankies.reismee.nl

Napili

Napili

Woensdagochtend, we zijn allemaal vroeg op na een nacht waarin we de klok meerdere malen hebben gezien. Het lichaam is nog niet helemaal gewend aan de nieuwe tijdszone. We besluiten te ontbijten in het naastgelegen historisch plaatsje Lahaina, oorspronkelijk was dit een walvisvaarders dorp en tegenwoordig een van de toeristische plaatsen op Maui. Het is nog rustig in het dorpje als we bij 'Cheeseburgers from paradise' aan een tafeltje gaan zitten voor ontbijt. De locatie is mooi, open ramen zoals je meer ziet op Maui en direct aan zee. Dit is een bekend restaurant op Maui met een hangloose sfeertje. Gaston en Ruben kiezen het breakfast menu, bestaande uit scrambled ergs, hashbrown en toast, Philemon kan zijn keuze moeilijk maken, maar is achteraf blij dat hij voor pancakes met chocolade en vers fruit gekozen heeft. Hij smult er zo van dat zijn kleding onder zit, en we zijn nog maar net begonnen met de vakantie...Paola neemt een pineapple smoothie, ook een goede ‘light’ keuze.

Na het ontbijt gaan we het dorpje en het strand verkennen. Veel oude huizen in koloniale stijl met in het midden van het dorp de Banyan tree. Een oude boom die met meerdere stammen aan de grond vast zit. Terwijl we onder de boom doorlopen vraagt een oude man op een bankje ons "wanne hear a story?", nee zeggen lijkt geen optie en de man start zijn verhaal, hoewel we hem niet altijd even duidelijk verstaan, en dat komt vast door hetgeen hij in de papieren zak naast zich heeft, is het een mooi verhaal over een bijzondere boom.

Philemon spendeert in Lahaina een groot deel van zijn vakantiegeld aan souvenirs, want het vakantiegeld moet uitgegeven worden, aldus Philemon. Daarna gaan we terug naar ons appartement. Nu maar eens het strand en de zee verkennen! Het snorkelen is een groot succes, we zien allerlei gekleurde vissen in verschillende vormen en maten. Aan schildpadden ook geen gebrek, zelfs eentje meteen lengte van ruim een meter! en deze zwemmen gewoon langs of onder je door als je aan het snorkelen bent.

Rond kwart over 7 gaat de zon onder en wordt het in rap tempo donker. We eten die avond op ons balkon en besluiten daarna nog te gaan zwemmen in een van de zwembaden die het complex heeft, er is ook een whirlpool bij. De temperatuur is nog heerlijk, als we omhoog kijken tussen de palmbomen door zien we de lucht vol met sterren. Als er een paradijs is, dan komt dit waarschijnlijk in de buurt daarvan.Donderdag gaan we de Halaekala verkennen, de grootste vulkaan op Maui (er zijn 2, maar dit is de grootste). Na zo’n 7 kwartier rijden zijn we bij de ingang van National Park Halaekala, we schaffen bij de Rancher de America Beautiful pass aan, waarmee we ook toegang hebben tot alle andere nationale parken in Hawaii. De vulkaan is  3.000 meter hoog, waardoor de temperatuur gedaald is tot ongeveer 12 graden, het waait er ook behoorlijk, gelukkig hebben we sweaters en jassen meegenomen. We wandelen een korte trial, over de rode lavastenen en gruis komen we al snel op een schitterend uitzicht over de kraters van de vulkaan. Een mooi maanlandschap, de foto’s spreken voor zich.

Philemon is nog even drukdoende met het boekje dat hij van de ranger heeft gekregen, als hij voldoende opdrachten maakt, kan hij immers parkranger worden en een badge krijgen! Met een beetje hulp is dit zo gefixt en ontvangt hij van een Polynesisch uitziende parkranger zijn badge! Waarschijnlijk het begin van meerdere, want in ieder park hebben ze zulke programma’s voor juniors.Inmiddels is het rond half 1, wat inhoud dat een groot deel van ons trek heeft. We gaan lunchen in Kuna Lodge, een houten chaletachtig restaurant met schitterend uitzicht over het eiland, waar we zeer vriendelijk bediend worden. Oke, het is  waar,  de Amerikanen zijn echt vriendelijk en gastvrij. Of het nou een ober is, of zomaar een toerist uit San Francisco of Texas, altijd geïnteresseerd, in voor een praatje en erg toegankelijk. Na wat burgers en een salade rijden we door naar Wakaema, een klein dorpje, eigenlijk niet meer dan 1 straat met een western uitstraling. Geinig om te zien, maar nu verlangen we toch wel weer naar wat zwemvertier, op naar Napili, waar we nog even gaan liggen bij het zwembad met uitzicht op zee!

Vrijdag houden we een relaxdagje. We zijn nog steeds vroeg wakker, maar vandaag was het zelfs 7 uur (behalve onze puber, die sliep nog even lekker door). We gaan rond half 10 op pad naar het baaitje een rots verderop, Kahula. Een mooi strand waar we al snorkelend opnieuw mooie vissen zien. Maanvissen zoals Marlin (Nemo),  zwarte kogelvissen met witte stippen teveel om op te noemen behalve schildpadden. Maar op de terugweg over het strand ligt er een schildpad half op het zand, het blijft bijzonder… In de middag installeren we ons bij het mooie plekje bij het zwembad op het gras, boven de zee. In de verte zien we op de rustige zee grote golven, het zijn dolfijnen die met grote sprongen door de zee spartelen, super om dit te zien. De avond sluiten we af met een diner bij Sea house restaurant, waar ze o.a. heerlijke lokale visgerechten serveren. Daarna nog even afkoelen in het zwembad en morgen gaan we naar onze tweede bestemming van deze vakantie.

Tiny

Voor Philemon wordt het een geweldige spreekbeurt in groep 8.
Voor de jongens wordt het de vakantie van hun leven.
Nog veel plezier.